První test M.Zuiko Digital
ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO

Tak jsme se dočkali! Konečně se dlouho očekávaná novinka objevila i v Česku. Nový profesionální teleobjektiv je tady!

Stacks Image 7

Nový teleobjektiv M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO na OM-D E-M1X

Stacks Image 13

Nový teleobjektiv M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO na OM-D E-M1X

O technických parametrech se dočtete na stránkách Olympusu ZDE, proto se tím tady nebudu podrobně zabývat. Určitě ale bude každého zajímat srovnání s podobným, velmi vydařeným zoomem od Olympusu, o kterém jsem psal letos v létě.
Stacks Image 21
Srovnání velikostí objektivu M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO a M.Zuiko Digital ED 100-400 mm 1:5-6.3 IS při ohnisku 400 mm a 100 mm.

Nové čtyřstovky od Olympusu.

V čem se tedy liší nový M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO od současného M.Zuiko Digital ED 100-400 mm 1:5-6.3 IS ?


Nový objektiv 150-400 je delší - měří 31,4 cm, ale váží jen o 491 gramů víc, než 100-400, což znamená, že jeho váha je 1875 g.
Má pevnou konstrukci, jeho délka se při zoomování nemění.
Má lepší světelnost - 4,5 v celém rozsahu zoomu.
Má vestavěný telekonvertor, který se dá snadno a rychle aktivovat, čímž se jeho rozsah změní na 187-500 mm se světelností 5,6.
Má perfektní stabilizaci, se kterou se dá velmi pohodlně fotit z ruky. Stabilizace pochytá všechno nežádoucí chvění i při použití nejdelších ohnisek.
Objektiv s nasazeným fotoaparátem se velmi dobře nosí, při fotografování je stativová patka příjemná do ruky a těžiště je přesně tam, kde má být. Pokud potřebujete otočit fotoaparát v objímce na výšku, "zaskakuje" v úhlu 90 stupňů a máte tak kontrolu nad přesným otočením objektivu. Při focení máte všechna tlačítka na objektivu v dosahu palce. Mimo přepínačů AF/MF, IS ON/OFF, pípání, omezovače ostření a Preset, je k dispozici i foťákem programovatelné tlačítko L-Fn. Nastavenou funkci vyvoláte kterýmkoliv ze čtyř černých tlačítek, která jsou umístěna po obvodu objektivu za zaostřovacím prstencem.

O tom, že kresba i ostrost bude v celém rozsahu 150 - 400 mm perfektní jsem nepochyboval, na to jsem už u profi skel Olympusu zvyklý. Chtěl jsem ale porovnat chování obou objektivů. Vzal jsem si na pomoc balabána bažanta a fotografoval jsem střídavě s oběma teleobjektivy, stejným fotoaparátem, ze stativu a ze stejné vzdálenosti (cca 15m). Zaměřil jsem se na to, jak autofocus na první dobrou zaostří na hlavu. Bylo zataženo a lehce poprchávalo. V režimu S-AF jsem vybral jeden zaostřovací bod na hlavě bažanta a pokaždé jsem udělal jen jeden snímek na první namáčknutí, vyměnil objektiv a znovu jsem udělal jeden snímek. Oba srovnávané objektivy si vedly výborně! Podívejte se na srovnávací snímky:

Stacks Image 27

Ohnisko 150 mm

Stacks Image 29

Ohnisko 300 mm

Stacks Image 31

Ohnisko 400 mm

Bokeh.

Objektiv M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO má díky lepší světelnosti viditelně jemnější bokeh. Záleží samozřejmě na vzdálenosti k fotografovanému objektu i na vzdálenosti pozadí za fotografovaným objektem. Rozostření pozadí snímků ze stejné vzdálenosti je oproti objektivu 100-400mm příjemnější.

Stacks Image 41

Porovnání rozostření pozadí

Stacks Image 43

E-M1X, M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO, ohnisko 400 mm, čas 1/400 s, clona 5,6, ISO 640


M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO v praxi.

Stacks Image 49

Nový teleobjektiv M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO na E-M1X


Jedna věc je ale testování v klidu ze stativu na nehybné objekty a druhá - ta důležitější - je fotografování v praxi, kdy fotíte z ruky a fotografovaný objekt neustále mění svojí pozici. Při focení nejsou nikdy všechny snímky stejně ostré, je to záležitost spolupráce autofocusu s tělem i toho, jak přesně usadíte zaostřovací bod na místo, kde chcete mít zaostřeno. Důležité je, jaké procento snímků je perfektně zaostřených. K brilantním výsledkům u objektivu 150-400 mm pomáhá nejen výborná světelnost, ale i vynikající stabilizace obrazu, která okamžitě po namáčknutí spouště znehybní obraz v hledáčku. I díky ní jsem měl při fotografování živých zvířat podíl perfektně zaostřených snímků na první namáčknutí kolem devadesáti procent!


Spolupráce s telekonvertory.

Potom, co jsem si potvrdil, že rychlost a přesnost ostření v základním rozsahu je fakt dokonalá, mě zajímala ostrost a kresba i v kombinaci s vestavěným, případně i s přidaným dalším telekonvertorem. Focení zvířat je sice především o schopnosti přiblížit se k fotografovanému zvířeti, ale co si budeme nalhávat, někdy se zkrátka hodí dosáhnout dál, třeba za únikovou vzdálenost ptáků, právě proto, abychom se schovávat nemuseli. M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO má svůj vestavěný telekonvertor díky kterému se dostanete na ohniskovou vzdálenost 500 mm - což je při přepočtu na Full Frame úctyhodných 1000 mm při světelnosti 5,6! Skvělá zpráva je, že jsem nezaznamenal vůbec žádnou degradaci ostrosti a nezdálo se mi, že by to třeba zpomalovalo nebo ztěžovalo zaostřování, ani při C-AF a sledování letícího ptáka. Samozřejmě jsem zkoušel i další možné kombinace objektivu a telekonvertorů. Ani tady však schopnosti nového teleobjektivu nekončí! Podívejte se na přiblížení, která můžete v kombinaci s telekonvertory získat:



Přepište učebnice!

Vlastně: to si můžu udělat sám, když jedninou učebnici o tom, jak fotit zvířata v naší přírodě (která u nás pokud vím, zatím vyšla), jsem napsal já :-)) Takže: v knize Fotolovy 2, na straně 77 v kapitole o fotografování ptáků v letu, si škrtněte rady ohledně výběru a používání zaostřovacích bodů a způsobu AF. Je tady totiž zcela nový systém automatické detkce, sledování a ostření ptáků! Společně s novým teleobjektivem přichází Olympus i s novým firmwarem pro fotoaparáty OM-D E-M1X. Pokud si nyní aktivujete sledování subjektu "Pták" a namíříte objektivem na ptáka, systém ho okamžitě v hledáčku detekuje, označí jej a po namáčknutí spouště zúží a neustále drží zaostření na hlavu a oko. A to jak sedícího nebo pobíhajícího, tak i letícího! Vaším úkolem je pouze udržet ho v hledáčku. Při správném nastavení citlivosti C-AF lze letícího ptáka snadno sledovat i přes větve, dokud vám tedy nezmizí úplně. Problém jsem zaznamenal pouze v případě, když bylo v hledáčku současně víc jedinců. Systém je detekuje všechny a při namáčknutí spouště si jednoho vybere sám. Ale ani to není nijak zásadní překážka, protože stisknutím naprogramovaného tlačítka se můžete přepnout do výchozího zaostřovacího módu a zaostřit jen ptáka, kterého si vyberete sami a zaostřovat po staru ;-)


Stacks Image 82

Inteligentní sledování subjektu "Pták"

Stacks Image 84

Klikněte na obrázek pro spuštění videa.


Více informací o novém Firmwaru pro M1X, který bude ke stažení od 3. prosince 2020 najdete
ZDE.

Fotografování především letících ptáků nebylo nikdy jednodušší, ani když létají např. před stromy nebo jiným komplikovaným pozadím, nemá nový systém zaostřování problém. I u sedících ptáků se toho dá velmi dobře využít, věnujete se pouze kompozici a o ostření na hlavu se postará samotný fotoaparát. A to dokonce i v případech, kdy se pták schovává za větvemi.

Závěr.

Co napsat závěrem? Nový teleobjektiv je opravdu skvělý a pro mně je to právě kvůli rozsahu i světelnosti jasná volba. Světelný dlouhý zoom, možnost bezproblémového prodloužení ohniska telekonvertory do 1000mm. Ve spojení s fotoaparátem M1X s novým firmwarem patří k tomu nejlepšímu, s čím jsem zatím fotil. Měl jsem půjčený testovací vzorek, první kusy by se měly v prodeji objevit koncem ledna. Po čtrnácti dnech testování je to těžké loučení, ale už vím, na co se těšit!